Digitalt LED lys i passagervogn

Det vil jo være skønt hvis man kan tænde og slukke lyset i passagervognene så vore passagerer ikke skal sidde badet i lys når det er lyst udenfor.

Der findes nu lysstænger hvor der er en lille dekoder indbygget og som netop opfylder dette ønske. Samtidigt er lysstængerne kommet ned på en overkommelig pris så det skal da lige prøves hvordan de fungerer.

Jeg har valgt at indbygge lysstængerne i tre stk TEE vogne – jeg vælger at prøve ESU’s lysstænger 50709.

Dansk brugervejledning kan findes her og her kan du se lille video fra ESU om hvordan lysstængerne fungerer.

lysstang

På hver stav er der en lille dekoder – og der er også slutlys monteret. De kan klippes af hvis de skal benyttes.

Lysstængerne koster 119 kr/stk – og kan købes her.

passagervogn

Jeg bruger en standard Märklin passagervogn. Overdelen tages af ved først at fjerne de to ’gummivulster’ i enderne – herefter kan toppen løftes af – og modulet med sæderne kan også fjernes.

koblinger

Jeg vil bruge strømførende koblinger således at der kun skal være slæbesko på én vogn. Maerklin 72021 indeholder koblinger samt tilbehør som vist.

Koblingssætter koster 65 kr. og kan købes her.

slaebesko

På den ene vogn skal der være en slæbesko – jeg bruger en 73406 – der koster 49 kr. og kan købes her.

kobling-monteres

Den gamle kobling fjernes – og de nye strømførende koblinger monteres. Strømoptag monteres på den ene boggie – fjern det ene hjulsæt og tilpas længden af strømoptaget med en bidetang.

slaebesko-paa

På den anden boggie klikkes slæbeskoen på.

forbind-kobling

Da vi bruger strømførende koblinger skal vi have ført strømmen gennem vognen fra den ene kobling til den anden. Vi bruger en tynd ledning til at forbinde de to punkter, der har forbindelse til koblingerne og slæbeskoen.

De øvrige vogne kan nu forsynes med strøm fra midterlederen via koblingerne. Hver vogn har strømoptag fra skinnerne via det strømoptag vi monterede tidligere.

lysstang-monteres

Lysstangen monteres i taget med dobbeltklæbende tape som vist.

På ledningerne fra lysstangen lodder jeg et par små stik, der passer til stikkende fra slæbesko og strømoptag. Hvis man har nogle ekstra sæt strømoptag kan man bruge stikkene herfra. Samlingen sikres med krympemuffer.

udhulning

De eksisterende ’ikke fungerende’ slutlys bores ud – og de nye monteres i disse huller. De fastgøres med en dråbe lim.

lys-justering

Vognen kan nu afprøves på banen. Lysstyrken kan justeres med denne skrue. Når vognen er testet samles den.

windigipet-config

Jeg bruger Win-digipet til at styre min bane med. Her definerer vi nu den nye vogn til eksempelvis adresse DCC – 161.

De øvrige 2 vogne får samme adresse – det kan man selvfølgelig selv vælge – de kan også få hver sin adresse. Som det fremgår på skærmbilledet er der 7 funktioner – samt en ekstra AUX 1 – den benyttes pt ikke.

start-sluk-lys

Så kan vognene betjenes. Lyset kan nu tændes og slukkes i de forskellige grupper. I Windigipet bruger jeg profiler – det betyder at jeg kan tænde og slukke afhængig af hvor vognen befinder sig på banen.

RE4-4

De tre vogne trækkes normalt af denne RE 4/4. For at kunne styre lyset i vognene sammen med toget har jeg defineret DCC-161 dekoderen som funktionsdekoder på lokomotivet. Man kan nu styre lyset i vognene direkte fra lokomotiv – ikonet.

slutlys

Så er der blus på alle lamper – inkl slutlys.

lys-kupee

Og så er der kun lys i en enkelt kupé. Godnat til de øvrige passagerer 🙂